Umiejętność hamowania do rzecz niezbędna do sprawnego poruszania się na rolkach. Jak to możliwe, że innym przychodzi tak łatwo? W jaki sposób nauczyć się hamować na rolkach?
1. Jak hamować na rolkach? Hamowanie hamulcem
Do najprostszych sposobów na zahamowanie na rolkach należy hamowanie hamulcem. To sposób wymagający najmniejszych umiejętności, a zarazem jest najmniej efektywny.
Aby zahamować hamulcem na rolkach:
- Przyjmij bezpieczną pozycję – ugnij kolana i lekko pochyl się do przodu. Czubki stóp, kolana i barki powinny znajdować się w mniej więcej jeden linii.
- Przenieś ciężar ciała na lewą nogę. Lewa noga pełni teraz rolę amortyzatora, im bardziej ją ugniesz tym mniejsza szansa, że hamowanie wytrąci Cię z równowagi.
- Wysuń rolkę z hamulcem do przodu zadzierając czubek stopy do góry.
- Wystaw obie ręce do przodu. Pomogą Ci zachować równowagę.
- Trzymaj obie nogi w naturalnej odległości na szerokość barków.
- Wyprostuj plecy. Doda Ci to gracji i zmniejszy ryzyko gleby 🙂
W trakcie takiego hamowania zdzieramy nasz hamulec o asfalt, dlatego warto od czasu do czasu wymienić nasz hamulec na nowy.
Ciągle próbujesz i nadal nie wychodzi? Chętnie pokażemy Ci ćwiczenia, które sprawią, że nauczysz się hamować z hamulcem i bez w trymiga!
Umów się na lekcje jazdy na rolkach!
2.Jak hamować na rolkach? Hamowanie przez obrót
Hamulec może szybko zacząć Ci przeszkadzać w nauce nowych tricków i ewolucji. Dlatego zachęcam Cię, do wykręcenia go, gdy tylko nauczysz się bezpiecznie zatrzymywać bez jego użycia.
Łatwym sposobem na zahamowanie z małej prędkości jest wykonanie obrotu w miejscu.
Cała tajemnica zatrzymania się obrotem na rolkach tkwi w przeniesieniu ciężaru ciała na jedną nogę, która zacznie obrót. Drugą rolkę ustaw w jednej linii z prowadzącą, kierując czubki stóp na zewnątrz. Takie ustawienie nóg spowoduje obrót, a wtedy przenieś ciężar z nogi prowadzącej na drugą.
Hamowanie przez obrót jest idealnym rozwiązaniem dla zatrzymania się w miejscu (np. przed przejściem dla pieszych) i wygląda bardzo efektownie.
3.Jak hamować na rolkach? Hamowanie pługiem
Nie każda sytuacja wymaga zatrzymania się w miejscu, a czasem potrzebujemy tylko delikatnie zwolnić. Tu przydatna może być umiejętność hamowania pługiem – jak na nartach.
Hamowanie pługiem jest bardzo proste:
- Ustaw stopy w kształt litery V, gdzie pięty prawie się stykają.
- Pozwól rolkom rozjechać od środka na bezpieczną szerokość – im szerzej rozstawisz stopy tym szybciej wyhamujesz.
- Pochyl się lekko do przodu.
- Napnij nogi i pośladki.
- Wróć do standardowej pozycji, przez ułożenie stóp w odwrócone V (czyli A), wtedy czubki stóp będą skierowane do siebie.
4.Jak hamować na rolkach? Hamowanie T-Stopem
Hamowanie T-stopem to najlepszy sposób hamowania na rolkach biorąc pod uwagę proporcję trudność / efektywność, a do tego bardzo uniwersalne.
T-Stop pozwala zarówno łatwo zatrzymać się w miejscu jak i tylko delikatnie zahamować. Jak się do tego zabrać:
- Przenieś na jedną z nóg cały ciężar ciała i wysuń ją lekko do przodu.
- Drugą ustaw lekko za nią prostopadle do kierunku jazdy. Pięty powinny być w miarę blisko siebie, ale nie mogą się stykać.
- Tarcie kół obróconych o 90 ° pozwoli Ci zahamować.
- Pilnuj aby Twoje barki były skierowane w kierunku jazdy.
Czego należy unikać:
- Nie pozwól ciału się obrócić
- Uważaj, żeby nie zahaczyć jedną piętą o drugą
- Nie przenoś ciężaru ciała nogę hamującą
- Nie hamuj jednym kółkiem, hamuj całą długością szyny
Cenne wskazówki:
- Jeżeli hamowanie wprawia Cię w obrót, wyciągnij obie ręce do przodu. To powinno zmusić barki do bycia skierowanym w kierunku jazdy, to zwykle one powodują obrót. Jeżeli wyciągnięcie dwóch rąk nie pomoże, wyciągnij tylko jedną – jeżeli hamujesz prawą nogą to wyciągnij prawą rękę, jeżeli hamujesz lewą nogą to wyciągnij lewą rękę.
- Jeżeli nie jesteś pewien na której nodze będzie Ci wygodniej hamować, popróbuj trochę na jednej, a potem na drugiej. Hamowanie na jednej z nich powinni Ci przychodzić łatwiej.
Hamowanie T-Stopem wiąże się z szybszym zużywaniem kółek. Pamiętaj o częstym obracaniu kółek.
5.Jak hamować na rolkach? Hamowanie slajdem
Slajdy (ang. slide) to zaawansowane techniki hamowania, a zarazem najbardziej efektywne i efektowne. Profesjonaliści używają ich do zatrzymania się w sytuacjach, gdzie T-Stop nie daje rady. Istnieją nawet zawody slajdów w których bierze się pod uwagę: trudność slajdu, długość drogi hamowania i efektowność.
Najprostszym slajdem niewiele trudniejszym od T-Stopa jest powerslide. T-Stop ma swoje ograniczenia, a powerslide wyhamuje Cię z każdej prędkości.
Powerslide można wykonać na dwa sposoby. Oba są równie skuteczne, a to który wybierzesz zależy od Ciebie.
Sposób 1:
- Wykonaj ćwierć obrótu – analogicznie jak w hamowaniu obrotem.
- Gdy obrócisz się o 90 °, obróć rolkę prowadzącą obrót o 90 ° . Zewnętrzna strona stopy powinna być skierowana do kierunku jazdy.
- Obracając ją wypchnij ją jak najdalej w kierunku jazdy.
- Drugą nogę w tym czasie obróć tyłem do kierunku jazdy i mocno ją ugnij.
- Tarcie między nogą z przodu, a nawierzchnią spowoduje zatrzymanie.
- Im mniejszy jest kąt między nawierzchnią, a rolką tym łatwiej wprawić kółka w poślizg.
- Ciało w tym czasie powinno być skierowane bokiem lub tyłem, a ręce rozstawione w linii kierunku jazdy.
Sposób 2:
- Obróć się do tyłu.
- Nogę, którą planujesz hamować przenieś jak najdalej w kierunku jazdy i ustaw ją pod niskim kątem do ziemi.
- Ugnij nogę prowadzącą.
- Tarcie między nogą z przodu, a nawierzchnią spowoduje zatrzymanie.
- Im mniejszy jest kąt między nawierzchnią, a rolką tym łatwiej wprawić kółka w poślizg.
- Ciało w tym czasie powinno być skierowane bokiem lub tyłem, a ręce rozstawione w linii kierunku jazdy.
Potrzebujesz porady? Napisz do nas na Facebooku. Chętnie Ci doradzimy co i jak 🙂
6.Jak hamować na rolkach? Hamowanie jak się da
Nawet mistrzowi świata zdarza się utracić kontrolę nad sytuacją. Gdy już wiemy, że nie damy rady się uratować w żaden inny sposób trzeba zminimalizować straty jak tylko się da.
Wallstop
To chyba najbardziej intuicyjne hamowanie. Trzeba wybrać sobie jakąś ścianę w pobliżu i przygotować się na bliskie spotkanie z nią.
Aby zamortyzować zderzenie wystaw lekko ugięte ręce do przodu i zrób „pompkę” na ścianie. Obróć głowę w bok, aby uchronić nos.
Słupstop
Metoda podobna do poprzedniej, polega na tym, żeby zaprzyjaźnić się bliżej z jakimś słupem. W niebezpiecznej sytuacji złap się słupa i obkręć wokół niego, aż stracisz całą prędkość.
Nie rób tego przy dużych prędkościach, bo siła odśrodkowa może wyrzucić Cię w powietrze i spowodować niekontrolowany upadek, który może wyrządzić więcej szkód niż położenie się na asfalcie.
Grassstop
Gdy nie ma w pobliżu żadnego słupa, ani ściany dobrym pomysłem jest wskoczenie na trawę.
Wyhamuj jak tylko możesz, a następnie przeskocz na trawę. Często to się może skończyć upadkiem, ale lepiej się turlać po trawie niż po asfalcie 😉
Dupstop
Gdy już nie masz żadnej innej opcji pozostaje… usiąść na tyłku. Wyhamuj jak tylko możesz, a następnie zrób głęboki przysiad, połóż dłonie na ziemi zaraz za sobą, schyl głowę do dołu i usiądź na ziemi. To może skończyć się boleśnie, ale bezurazowo!
7.Jak nie hamować na rolkach?
Nigdy, przenigdy nie hamuj wallstopem, ani słup stopem na innych ludziach! Wcale nie wyhamujesz tak bezpiecznie jak na ścianie, czy słupie, a narobisz jeszcze szkód drugiej osobie!
Jeżeli zamierzasz wykonać dupstop jadąc w większej grupie (np. na nightskatingu) poinformuj o tym innych, aby zdążyli odjechać od Ciebie na bezpieczną odległość i nie przewrócili się o Ciebie.
A ty jaki sposób hamowania najbardziej lubisz i dlaczego? Napisz w komentarzu!